streda 12. marca 2014

O jarnej pŕhľavovej kúre



Istý lekár sa raz vo svojej prednáške vyslovil, že pŕhľava patrí k našim najlepším liečivým rastlinám. Keby ľudia vedeli aká je ličivá, pestovali by len pŕhľavu. Žiaľ, o jej účinkoch vie len málokto.
Liečivosť pŕhľavy dvojdomej sa začína koreňom, pokračuje stonkou a končí kvetmi.
Pŕhľava je naša najlepšia krvočistiaca a súčasne krvotvorná liečivá rastlina. Pretože má dobrý vplyv na slinivku brušnú, znižuje jej zápar obsah cukru v krvi. Lieči aj ochorenia a zápaly močových ciest, choroby žlčníka a pečene pomáha pri zahlienení žalúdka, dýchacích ciest, aj pri vírusových ochoreniach a bakteriálnych infekciách. Čerstvá pŕhľava obsahuje železo

Odkedy viem aká je prospešná pre krv, robím si z nej štvortýždňovú kúru. Teraz na jar, z mladých výhonkov.  Na jednu šálku dám jednu stonku pŕhľavy aj s listami a zalejem vriacou vodou. Teda, urobím si zápar.  Nechám lúhovať  2 -3  minútky, nie viac.  Výsledkom je svetlozelený čajík príjemnej typickej chuti.
Ten pijem denne pol hodinu pred raňajkami. Piť ho treba bez cukru a bez medu.

Mladé listy pŕhľavy sa v jarnej kuchyni vhodne využijú podobne ako špenát. Majú vysoký obsah vápnika a železa. Tepelnou úpravou sa pŕhlivá látka rozkladá. Liečivé účinky majú všetky druhy pŕhľavy.






2 komentáre:

  1. Priznám sa, mne ten čaj nechutí :-( Pritom viem, že je zdravý, očisťujúci.Keď som bola tesne po chorobe (po liečbe chemo), tak ma ňou sesternica zásobila, no tu to môžem napísať, lebo si to tu určite neprečíta, že som si z nej čaj vôbec nerobievala :-(
    Ako decku mi mama so žihľavovým odvarom oplachovala vlasy. To si už počula? Ale asi to bude dobré, keďže sa z nej vyrábajú aj šampóny.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Danielka, ani mne zo začiatku nechutil .... zvykla som si na tú chuť ... teraz je to už v pohode a celkom mi chutí ... Doležité asi je, nenechať žihľavu dlho močiť ... a je rozdiel robiť si čajík zo sušenej a z čerstvej byliny. Myslím rozdiel v chuti. Ja si zo sušených bylín všeobecne ani čaje nerobím ... nechutia mi ... ale keď odtrhnem v záhrade čerstvú medovku, alebo mátu ... to je lahôdka ...
    Vlasy si žihľavou oplachuje dcéra ... má ich veľmi jemné, tak skúša ... :)

    OdpovedaťOdstrániť