nedeľa 29. marca 2015

Oškvarkové pagáče

Pagáče sú pochúťka môjho detstva ... hlavne v zimnom období, keď boli zabíjačky a oškvarkov bolo v každom dome dosť, sa aj často robili ... Potom už len detváky zobrali  pár pagáčov do vrecák, jeden do ruky a šlo sa na kopec sánkovať ...  Najlepšie robila moja starká.  Veď ... ako ináč ...  :))))    A keďže sme dostali zopár oškvarkov a len - tak sa povaľovali v chladničke, zomlela som ich a pripomenula som si tú nezameniteľnú chuť. Ponúkam vám svoj recept.


Budeme potrebovať :

600  g  hladkej múky
2  PL  bravčovej masti   (nemám, tak dávam Heru)
3 žĺtka
3 dl  hustej kyslej smotany   (ak nemáte, pokojne môžete použiť biely jogurt Pilos 3%)
1 KL  soli
250 - 300 g  oškvarkov
na kvások
250 ml  vlažného mlieka
1 kocku droždia  (42g)
0,5 KL  cukru

Najskôr zarobíme kvások a zomelieme oškvarky.   Keď nám kvások pekne narastie, zamiesime cesto z múky, rozpustenej masti, žĺtok, smotany, soli a kvásku.  ... Cesto nemá byť veľmi husté. Necháme ho vykysnúť na teplom mieste.  Po vykysnutí z neho vyvaľkáme obdĺžnik, na 2/3 natrieme   tretinu pomletých oškvarkov.
A začneme prekladať ... aby sa nám pagáče pekne lístkovali ...
Takto zložené cesto prikryjeme utierkou a necháme podkysnúť ... asi 30 minút.  Potom všetko zopakujeme ... teda ... vyvaľkať, natrieť oškvarky, poskladať a nechať kysnúť.  Prekladáme 3x.
Po poslednom vykysnutí cesto vyvaľkáme na hrúbku asi 1,5 cm, vykrajujeme koliečka, nožíkom na vrchu jemne naznačíme mriežku  a točením medzi rukou a nožom ich popodvihujeme a dáme im ten správny tvar .
Ukladáme na plech, potrieme rozšľahaným vajcom a upečieme ... 180 stupňov ... do červena ...
Necháme vychladnúť a môžeme sa do nich pustiť ...  :)))





13 komentárov:

  1. Pagáčiky viem aj ja robiť, mám ich veľmi rada, ale cena oškvarkov (prípadne tej slaniny na ich vytápanie) je neskutočná. Takže raz za čas zvyknem kupovať mleté oškvarky v obchode, mám aj teraz dva tégliky v chladničke. Tie mriežky ma naučil robiť jeden človek s tým "prekrajovátkom" na varené zemiaky. Ale si mi narobila chúťky :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :) veru ... tá cena je hrozná ... bôčik,stojí viac ako pliecko či stehno ... asi chcú aby sme boli zdravší a nekupovali slaninu ... :))) zo škvariek robíš pomazánky ?

      Odstrániť
  2. Ja pagáče nerobievam, ale po tvojom podrobnom recepte idem zháňať oškvarky :-)))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Danielka ... vyskúšaj ... doma ťa určite pochvália ... :)))) pa pa

      Odstrániť
  3. Tedy to vůbec neznám ale vypadá to opravdu moc lákavě :o)
    Přeju krásný večer.
    Martina

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Martinka ďakujem za komentár i návštevu ... že nepoznáš ? treba kúpiť škvarky ... a urobiť ... je to pochúťka ... a keď sa nechajú upiecť do chrumkava ... mňaaaam ... :)))
      pozdravujem ....

      Odstrániť
  4. Odpovede
    1. Ajka ... aj ten môj ... a také teplé, keď len trošku vychladnú ... také sú najlepšie ... :)

      Odstrániť
  5. U nás doma sa nepiekli, ale piekla ich mama mojej spolužiačky a chutili mi výborne.
    Emily

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Emili ... nevyskúšaš ? :)
      pozdravujem ... L.

      Odstrániť
    2. Nejedávam mastné jedlá, patria tam aj škvarky, takže asi nie.
      Emily

      Odstrániť
  6. Su vyborne,sice ja som davala aj posypku(hr.sol,rascu,lan.semienka)😋proste mnamka

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Lauri,
    práve robím oškvarkové prekladané pagáče a spomenula som si aj na tie Tvoje, od mojich sa líšia len množstvom múky, zemiakom a cmarom :-) Už sa na ne tešíme...
    Pá, užívaj si trojkráľoví deň,
    A.

    OdpovedaťOdstrániť